Van Contract/Projectmanagers wordt vaak al in een vroeg stadium gevraagd om een begroting en planningen af te geven zonder dat voldoende duidelijk is wat er precies moet gebeuren. Doet de Contract/Projectmanager dit, dan zijn de afgegeven begrotingen nog niet voldoende onderbouwd. Hierdoor ontstaat het risico dat er onvoldoende budget gereserveerd wordt, onrealistische verwachtingen gecreĆ«erd worden en onhaalbare afspraken worden gemaakt. Het is daarom ook in het belang van de opdrachtgevers om budgetten en planningen als voorlopig te hanteren totdat voldoende diepgang is bereikt in het voortraject van een project.

Contract/Projectmanagers moeten zich een duidelijke voorstelling maken van de onzekerheden in de beginfase van een project en niet te optimistisch zijn.

Een van de belangrijkste werkzaamheden van een contractmanager is het juridisch kloppend maken van contracten. Omdat bedrijven vaak internationaal werken zal een contractmanager ook met complexe contracten te maken kunnen krijgen die internationaal gezien ook bindend moeten zijn. Een contractmanager is niet alleen met financiĆ«n bezig, omdat juist alle zaken belangrijk zijn zoals de wederzijdse verwachtingen, de wederzijdse verplichtingen, de wederzijdse dienstverlening en het inschatten van mogelijke risico’s die betrekking hebben op het contract.

Een contractmanager is meestal te vinden bij de grotere bedrijven die doorgaans grote complexe opdrachten uitbesteden aan onderaannemers. Denk hierbij aan complexe bouwopdrachten zoals spoorlijnen, snelwegen, waterwegen en bijvoorbeeld aan grote nieuwbouwopdrachten. Maar ook woningstichtingen hebben doorgaans contractmanagers in dienst omdat deze ook veel afspraken maken met aannemers over nieuwbouw of mogelijke renovatieprojecten. Voor dit soort bedrijven is het zeer belangrijk om bepalingen op een goede manier vast te leggen zodat er achteraf geen problemen kunnen ontstaan door onduidelijkheden of het afschuiven van verantwoordelijkheden.

LUNDGRAFF kan u (mede) helpen om een project gedegen op de rails te zetten en te houden. Dit is TEAM WERK en vraagt overleg en kennis en kunde. Mocht er onverhoopt toch een probleem ontstaan dan is het aan het Team en de Contract / Claim Manager om dit mitigerend op te lossen met respect voor alle betrokkenen. Daar waar dat niet meer mogelijk is komt arbitrage om de hoek kijken en ook daar kan de LUNDGRAFF Contract en Claim Manager haar diensten bewijzen middels goed gedocumenteerde bewijs stukken. Hij zal daartoe steeds een e-mail en brief archief aanhouden, waar nodig aangevuld met foto’s en eventueel video’s.